Uśmiechać się, mieć uśmiechniętą twarz jest bardzo dobrze. Nasz szanowny Prorok nie śmial się glośno. Jednak wobec wszystkich byl uśmiechnięty. Śmiać się glośno jest mekruh (bliskie haram). Hadisy szerif gloszą:
„Dobro, dobry uczynek szukajcie obok tych, co mają ladną twarz!” (Dare Kutni)
„Anioly wypowiadają klątwę tym, którzy są przy bracie muzulmaninie z niezadowoloną twarzą.” (Hatib)
„Gdybyście zobaczyli Raj i Pieklo, to malo byście się śmiali i bardzo plakali.” (Muslim)
„Popelniający grzech śmiejąc się pójdzie do Piekla placząc.” (Ebu Nuajm)
„Bardzo się śmianie zabije serce i obniży wartość wierzącego.” (Tirmizi)
„Dziwi się temu, kto się śmieje glośno nie wiedząc, czy Allahu Teala jest z niego zadowolony, czy też nie.” (Ebu Nuajm)
„Śmianie się w mesdżid jest w grobie ciemnością.” (Dejlemi)
Imam Gazali (rahmetullahi alejh) w książce pt. „Ihja” opisując zalety plakania z powodu lęku przed Allahu Teala informuje świętym wersetem: „Niech malo się śmieją, bardzo placzą.”
Prorok Muhammed (sallallahu alejhi we sellem) spytal się Dżebraila alejhisselam o powód nie śmiania się Mikaila alejhisselam. Na to zyskal odpowiedź: „Nie śmieje się od dnia, kiedy zostalo stworzone Pieklo.” (I. Ahmed)
„Bardzo się śmiejącemu wznioslość zmaleje, bardzo żartujący nie będzie traktowany poważnie.”(Hz. Omer)
„W ciągu życia raz tylko się śmialem i tego bardzo żaluję.” (Imam a’zam)
„Te cztery sprawy powinny przeszkodzić wierzącemu w śmianiu się. Są to: czyny dla ahiret, trudności w zdobywaniu środków na utrzymanie, przygnębienie jakie dają grzechy, ból jaki dają nieszczęścia.” (Jahja bin Muaz)
Z powodu tych trzech czynów twardnieje serce:
1-Śmiania się, gdy nie zajdzie nic zadziwiającego,
2-Jedzenia nim się zglodnieje,
3-Mówienia bez potrzeby.
O tych pięciu sprawach myślący nie będzie się glośno śmial:
1-Gdy pomyśli się o popelnionych grzechach, będzie mialo się obawę, to nie będzie się śmialo.
2- Nie wiedząc, czy zrobione dobre czyny zostaną przyjęte, śmiać się nie jest prawidlowo.
3-Myślący o tym, co będzie robil w przyszlości, jaki będzie jego koniec, będzie w obawie.
4-Powinno się martwić nie wiedząc, czy pójdzie się do Raju czy do Piekla.
5-Czy Allahu Teala jest z nas zadowolony czy też gniewa się na nas? O tym myślący jak może śmiać się glośno? (Tenbih-ul-gafilin)