www.kalendarzislamski.pl - Twoj kalendarz o Islamie

Polski Kalendarz Islamski dla muzułmanów i nie tylko, z codziennie aktualizowanymi informacjami o Islamie oraz czasami modlitw dla pośzczególnych miast
Witamy,
8 Styczeń 2022 Sobota - 5 DzemazyjjelAchir 1443   
Strona odwrotna

Mięso zwierząt, które się je i nie je

Nie je się mięsa zwierząt złapanych przez psa zębami jak: wilk, niedźwiedź, tygrys, pantera, wiewiórka, sobół, kuna, małpa, hiena, słoń, pies, kot, lis, dziczyzny, a także upolowane przez psa pazurami jedzące padlinę ptaki jak: kania, orzeł, sęp, kruk, wrona, nietoperz, jastrząb, sokól.

Jedzenie owadów tzn. malutkich zwierząt mających swoje schronisko w ziemi jest zakazane. Nie je się myszy, skorpiona, węża, jaszczurki, kleszcza, żaby, pszczoly, komara, muchy, kreta, jeża, gnidy, pchły. (wg mezheby szafii i maliki można jeść.)

Ptaki, które nie są obrzydliwe, nie jedzą padliny i nie zostaly złapane przez psa pazurami, je się ( np. kaczka, sroka, turkawka, slowik, kuropatwa, struś, goląb, przepiórka, polna wrona, paw, jaskółka, sowa, żuraw, wróbel, szpak). Jedzenie dudka jest mekruh. Wg mezheby szafii jaskólki, pawi, dudka, papugi nie je się, mewy i czaple je się.

Żyrafę, jelenia, gazelę, zająca i ze zwierząt oswojonych krowę, bydlo rogate i drób je się. Jedzenie mięsa zwierząt, które jadly suszony nawóz lub inny nedżis, jeśli mięso śmierdzi, to jedzenie go jest mekruh. Powinno karmić się czymś czystym i jak brzydki zapach odejdzie, to można jeść. Z tego względu zamyka się kurę na 3 dni, owcę na 4 dni, wielbląda i wola na 10 dni, powinno się je przez ten czas karmić czystą paszą i dopiero po tym okresie czasu można je zarżnąć i jeść. Wg mezheby szafii zamyka się wielbląda na 40 dni, woła na 30, a kurę na 3.

Rozczyn sera wyciągnięty z brzucha martwych malych jagniąt, które poza ssanym mlekiem nic innego nie jadly, jest czysty. Mleko spływające po śmierci z takich zwierząt, jak krowa i owca, jest czyste.

Mięso zwierzęcia, które stracilo przytomność lub jest chore i nie je się, czy żyje, jeśli zarzynając poruszylo się lub wyplynęla z niego krew tak, jak u żywych zwierząt, to się je, ponieważ są to oznaki życia. Jeśli nie ma znaków życia, to się nie je.

Krew płynąca ze zwierząt jest nedżis. Nie plynąca krew mięsa, wątroba i śledziona jest czysta.

Wielu ludzi uważa, że szarańczy się nie je. Hadisy szerif informują o tym, że jest helal. Wg czterech mezheb można jeść.

Nie je się mięsa zwierzęcia, które zostalo zarżnięte bez wypowiedzenia besmele. Jeśli zapomni się wypowiedzieć besmele, to można jeść. Wg mezheby szafii można jeść też zwierzę zarżnięte bez wypowiedzenia besmele. Wg mezheby maliki, jeśli się nawet zapomni powiedzieć besmele, to nie można jeść.

Nie je się mięsa zwierząt zarżniętych przez ateistów. Mięso nie zarżniętych, lecz zabitych zwierząt ciosem noża, uderzeniem w czolo, dusząc, trując lub dając im elektryczność jest padliną i jest zakazane jego jedzenie.

Muzulmanin kupujący w sklepie mięsnym mięso i nie wiedzący, jak zostalo zarżnięte i jeśli jest możliwość, że jest helal (tzn. jeśli wśród zarzynających byli muzulmanie), to jedzenie jest zezwolone.

Wg Imamejn używanie szczotki do malowania ścian zrobionej z włosia świni jest zezwolone.


Bookmark and Share

Imiona dla dzieci
Chłopiec: 
Dziewczynka: 





Logowanie  
     
Zapomniałem hasła
Rejestruj się za darmo
Dlaczego warto się zarejestrować?
Login:   
Hasło: 
   
 
 
kalendarzislamski.pl - Polski Kalendarz Islamski dla muzułmanów i nie tylko, z codziennie aktualizowanymi informacjami o Islamie oraz czasami modlitw dla poszczególnych miast
Wyrażamy zgodę na publikowanie oraz kopiowanie treści ze strony w drodze Islamu, niemniej jednak prosimy aby przekazać żródło zdobytych informacji.

Polityka plików cookies