1. Miejsce zamieszkania, dom rodzinny (al-watan al-asli) to miejsce, w którym ktoś się urodził lub wziął ślub. Może to być takze miejsce, w którym człowiek ani się nie urodził, ani nie wziął ślubu, lecz takie, w którym ktoś zamieszkał i nie zamierza go opuszczać. Miejsce to będzie w świetle prawa szariatu uznawane za miejsce zamieszkania.
Dane miejsce ma status miejsca zmaieszkania dopóki nie nastąpi jego zmiana w wyniku przeprowadzki do innego miejsca. Taki wypadek zachodzi na przykład jeśli ktoś się urodził i wychowałw jednym miejscu, lecz potem bierze ślub i wyjeżdza do miejsca zamieszkania swojego małżonka/małżonki. Wtedy miejsce zamieszkania współmałżonka staje się jego własnym miejscem zamieszkania.
Jeśli więc ktoś przebywa w swoim dawnym miejscu zamieszkania krócej niż przez 15 dni, wykonuje po dwa rakaty modlitw obowiązkowych, a nie cztery.
Kiedy Prorok Muhammed (s.a.s.) przybył z Medyny al-Munawwarah do Mekki al-Mukarramah, czyli miejsca, w którym się urodził i ożenił, wykonywał cztery rakaty modlitw obowiązkowych jako osoba posiadająca status podróżującego (al-musafir).
Jeśli ktoś ma więcej niż jedną żonę, i jeśli mieszkają one w innych miastach, nie podlega on regułom stosowanym w przypadku osoby podróżującej w zadnym z nich. Dom rodzinny (al-watan al-asli) nie jest w tym przypadku różny od miejsca rezydowania (al-watan al-iqamah).
2. Miejsce rezydowania (al-watan al-iqamah) to miejsce, w którym podróżujący (al-musafir) zamierza pozostać na okres dłuższy niż 15 dni, oddalone o ponad 90 kilometrów od jego miejsca zamieszkania. W takim miejscu obowiązuje go wykonywanie czterech rakatów obowiązkowych modlitw rytualnych.
3. Miejsce pobytu tymczasowego (al-watan al-suknah) to miejsce, w którym podróżujący (al-musafir) nie zamierza przebywać dłużej niż 15 dni, oddalone o minimum 90 kilometrów od jego miejsca zamieszkania. W miejscu tym podróżujący (al-musafir) podlega wszelkim regułom dotyczącym statusu osoby podróżującej i tym samym wykonuje jedynie dwa rakaty obowiązkowych modlitw rytualnych.