Hadż jest piątym warunkiem Islamu. Spelniający potrzebne warunki (dojrzaly, bogaty, o zdrowych zmyslach) każdy muzulmanin powinien raz w życiu udać się do Mekki w ubraniu nie posiadającym szwów, tam odwiedzić Kabe i udać się na miejsce zwane Arafat, tam spędzić trochę czasu i spelnić pewne obowiązki.
Udający się w intencji zrobienia hadż i w sprawach handlowych, jeśli posiada więcej w intencji zrobienia hadż, to zyska nagrodę. Jeśli w intencji przeważa handel lub obie intencje są sobie równe, to nie zyska nagrody hadż.
Oznaką tego, że hadż zostal przyjęty, jest podczas hadż postępowanie zgodnie z teyką naszego Proroka, po powrocie nie zbliżanie się w ogóle do grzechu, nie wywyższanie się ponad innymi, do śmierci nie posiadanie sklonności do spraw ziemskich. Oznaką nie możliwego do przyjęcia hadż jest bycie w stanie, jakim się bylo przed hadż.
Hadż nie staje się powodem wybaczenia zaleglych salatów, postów, nie danych zekatów. Czlowiek nie oddając dlugów lub nie zyskując wybaczenia nie uratuje się od dlugów.
„Jak woda czyści z brudu, tak hadż niszczy grzechy.” (Taberani)
Grzechy zostaną wybaczone nie tego, co się udal na hadż, lecz tego, którego hadż należy do przyjętego.